ett långt jävla inlägg om stress-bantning och träning

 
Jag är så JÄVLA TRÖTT på all stress över mat, vikt och träning! Vad man än äter så är det fel, hur man än tränar så finns det ett bättre sätt och om man är nöjd med sig kropp så är det något allvarligt fel på en. Ska vi leva i ett sånt här samhälle? 
Jag har gått upp i vikt efter att jag flyttade hemifrån för lite mer än ett år sen nu. Jag hade helt plötsligt 200 meter till affären istället för 5 km. Jag kunde äta VAD jag ville! Det har ju lagt sig nu efter ett år. Men som ni vet så mår jag rätt så dåligt också. Vilket har gjort att jag tror att jag tröst äter endel också. För att få mig själv på bra humör helt enkelt typ.. Det syns ju att jag har gått upp i vikt nu, jag ser inte likadan ut som jag gjorde för ett år sen, men det jag stör mig på är ett folk börjar påvepa det nu, eller så är det bara jag som tänker på det konstant... 

Men jag är så trött på all denna stress om att man ska banta. ALLT är ju onyttigt idag. Man ska helst bara äta soppa utan någon näring alls och svälta sig till det yttersta. Och jag förstår inte!! När fan blev fibrer, pasta, potatis och frukt onyttigt!? Jag förstår inte!! Man ska tänka över precis allt man äter hela tiden. Man ska veta hur många kalorier, hur mycket protein, kolhydrater och bla,bla det finns i portionen man ska äta. Och detta ska alla orka med att räkna ut föra verje gång man ska äta!? Jag förstår verkligen inte.. Jag trodde att mörkt bröd med fibrer till frukost var nånting bra eller ett äpple som mellanmål. Men nej det får man tydligen inte äta om man ska följa alla normer och alltid kämpa efter att gå ner i vikt vad som än händer. Om man då inte är smal, för då får man äta precis vad man vill och hur mycket man vill av det. Men så fort man är lite mullig eller ja inte är pinnsmal så ska man inte äta, nånting helst och man få inte säga att man äter mycket och man får inte visa det. Medans någon som är smal får frossa i all mat.. Och om någon som är smal säger att hon/han räknar kalorier så hör man alla säga "Nej men sluuta dus ka inte banta!" medans om en person som inte är pinnsmal säger smamma sak så får man som svar "ja men det är ju duktigt!".  Jag skulle också vilja kunna äta vad jag vill och hur mycket jag vill av det utan att bli dömd för det. Jag gillar mat! Jag älskar mat, men jag får inte göra det för jag är inte tillräkligt smal.

Och vart man än kollar så ser man träning, träning, träning. I alla tidningar, över allt på nätet och på tven och jag känner bara åååh!! Jag vill träna för att jag vill det, inte för att jag känner mig tvingad av media... Och tränar man inte, jag då är det ju något fel då också såklart. Och då ska man såklart gymma, flera dagar i veckan. Och man ska inte tröttna! 
Jag gillar att träna! Jag gillar att röra på mig och har alltid gjort det. Jag började gå ut och springa när jag var kanske 10 och har nog alltid, och så länge jag minns har jag åkt längdskidor. Jag gillar att träna! Men det var roligare när det bara handlade om att jag tyckte det var roligt. Inte att man skulle för att man måste. Jag saknar tiden då jag gick ut och sprang för att jag var sugen på att springa, för jag ville! Nu är det mer att jag måste, för att jag måste röra på mig, för att alla andra säger att jag måste. Och nej, jag längtar inte ut för att röra på mig längre... 
Och detta med gym, alla ska ju gymma! För mig går det inte.. För det är för dyrt! Jag kan inte lägga 4000 kr varje år på ett gymkort, hur gärna jag än vill. Och jag vill verkligen! Det vill jag. För jag älskar att gymma. Speciellt gruppträningar. Men man ska inte skaffa ett gymkort bara för att alla säger att man måste. Om man vill så gör man det. Men man måste själv vilja, för det är DÅ träning är kul! 

Ja nu fick jag skriva av mig lite om sånt som jag blir upprörd av. Alla dessa krav.. Inte konstigt att folk får depprisioner och annat när alla dessa krav ligger över oss som stenblock. Helt sjukt!! I denna värld ska man inte få leva, här ska man bara kämpa och kämpa tills man dör. 

Kommentarer
Postat av: Daniel

Tycker det var bra skrivet. Hör fler som känner som du säger inkl mig själv pga att man börjar förstå att det är en obotlig trend. Du är fin

2014-03-11 @ 21:01:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
slide show
RSS 2.0