8 veckor utan smink, dom har lärt mig, och skrämt mig

Idag har det gått 8 veckor sedan jag var hos en läkare för att få hjälp med mitt hy problem. Jag lider av finnar, och jag lider verkligen!! Dom invaderade mitt ansikte redan i 12 års åldern och har gått från sämre till lite bättre hela tiden. Men aldrig blivit så bra att jag velat visa mig utan ett tackande lager smink inför andra. Jag hatar dom!! Och jag hatar hur jag ser ut, hur dom försör mig. jag vill helst inte ens visa mig inför min egen familj, mina bästa kompisar, utan smink. För finnarna visar någon jag inte vill vara. Men, dessa 8 veckor har gjort mig så mycket starkare. 
När jag skulle besöka läkaren så hoppades jag på att få någon medicin, jag har testat alla möjliga krämer men inget hjälper. Jag ville få något så dom bara försvann! På kort tid. Men beskedet jag fick var att gå utan smink, utan andra återfukdande krämer, gå utan nånting i ansiktet i 8 veckor. 8 VECKOR! Jag tog det som min dödsdom. Det skulle bli en sommar innomhus, inlåst i mitt rum där ingen kunde se på mig. Det var vad jag tänkte. Och jag kunde inte hålla inne tårarna inför läkaren, ännu mindre när jag kom hem... Han hade gett mig en dödsdom instället för att hjälpa mig. 8 veckor utan någon kontakt med omvärlden.. 


8 veckor sedan:
 
Jag var så försörd, jag hatade mitt utseende, gick till en läkare för hjälp men fick ett dödsbud. Bilden ovan är tagen precis innan skolavslutningen. Jag ville ha med mig den till läkaren för att visa. jag ville inte ens gå utan smink dit, bara att ta mig till Tanum och tillbaka utan smink var hemskt!! Ni förstår nog hur ledsen jag blev efter beskedet. Han sa även att mina hudproblem kommer bli värre under dessa veckor, efter tre veckor skulle det bli ännu värre, för att sedan bli bättre. Jag kunde inte sluta gråta... 
Som jag skrev så ville jag inte jobba först. Men jag bestämde mig ändå för att ta mig till jobbet. Trösten var att det aldrig brukar komma kunder som jag känner, alltså vet dom inte vem jag är. Och jag fick snabbt lära mig att visa mig utan smink för min familj, och mig själv. Jag ville helst inte ens titta mig i spegeln själv. 
Dagarna och veckorna gick. Jag åkte endast till jobbet, men träffade inga andra. Som man egentligen brukar på sommaren.. Själv satt jag mest bara hemma, såg hur mitt ansikte förvandlades till något värre än vad det redan var innan. Jag blev väldigt torr, eftersom jag inte fick använda några krämer. Jag var så torr, kunde inte ens klia mig i ögonen. Mitt ansikte var en katastrof. 
Jag stängde in mig, tappade mycket kontakt med komisar, eftersom att om jag skulle tråffa dom skulle det bli utan smink, så nej. Hellre ensam hemma! 
Men jag har ändå använt smink ett fåtal gånger. Som på midsommar, den stoa brännbolls turneringen, håkan konserten, och en-två fester på Älgemon. För jag ville så gärna vara med! Och jag ville så gärna känna mig fin! 
Jag hade även nu slutat bry mig om kläder, om vad jag hade på mig. Jag kunde inte se att det jag hade på mig var fint, när jag aldrig kände mig fin... 
Nu, tillslut! Har det börjat bli bättre. Jag får inte längre så mycket nya finnar, nu är det mest ärr, fula ärr.. Kvar. Men jag visar mig gärna inte ute för folk jag känner. Men det har blivit bättre! Jag har blivit starkare. Förr ville jag inte ens gå till affären utan smink, nu klarar jag av det galat. Utan att ibland ens tänka på mitt ansikte. Förr kunde jag inte ens gå i stan när det var mörkt, eller gå ut och springa här hemma i skogen, utifall att någon skulle se mig. Ja, nu är jag väldigt mycket starkare! Idag kan jag tillomed visa mig för enstaka nära vänner utan smink, och hela min släkt, något jag tyckte var en omöjlighet för 8 veckor sedan. 


Nu, 8 veckor senare:
 
Jag ska uppsöka läkare igen nu. För detta räcker inte för mig. Mitt ansikte är inget jag helst visar upp. Och när skolan börjar så är det smink på igen. Annars vet jag inte vad jag gör. Jag vill ju helst få bort allting! Känna mig som en fin människa och faktiskt känna mig så!
 
Dessa 8 veckor har verkligen gjort mig så mycket starkare! 
Även fast jag inte haft det så roligt alls denna sommaren. 
Jag har tappat mycket kontakt med många vänner. 
Men dom har stärkt mitt självförtroende, min självkänsla. 
Jag kan se på mig själv i spegeln nu, och jag kan låta andra 
göra det också. Utan att vilja springa där ifrån. 
Jag har kommit långt! längre än vad jag någonsin trodde jag kunde komma!
Även ifall resultatet av mitt utseende inte är som jag vill se ut. 
 

Kommentarer
Postat av: Frida

Du är såååå stark Fanny! <3

Svar: Tack Frida! Jag försöker verkligen <3
fanny älgemon

2013-08-09 @ 12:09:47
URL: http://nattstad.se/fridanicolina
Postat av: :)

Hej! Har också haft väldigt stora problem med dålig hy och finnar. Men så testade jag Basiron 10%, och det hjälpte sjukt mycket. Har inte alls så mycket finnar längre. Använder jag det dagligen, motionerar, och inte äter massa choklad och sånt har jag bara några få finnar i pannan kvar! Det är verkligen en enorm skillnad mot hur jag hade det förut..

Svar: Tack för din kommentar! :) Ja det kanske jag kan testa? Har också mer problem vid choklad ätning haha ;)Märks verkligen i ansiktet när man ätit det! Det var goda råd och jag är glad att dina problem har minskat! Finnar är inget kul, dom förstör mycket!
Ha det bra!
fanny älgemon

2013-08-09 @ 12:14:56
Postat av: mia

Fortsätt! det kommer bara bli bättre och bättre ! :) ser grymt mycket bättre ut redan nu! får man fråga vad för tabletter du fick ? :)

Svar: Tack så mycket! :) Ja visst har det gått till något bättre. Fick inga tabeltter, men det var det jag hoppades att få när jag uppsökte läkare. Men kan skrev ut en salva till mig som skulle få bort ärr och så skulle jag äta jäst-tabletter som är bra för huden.
fanny älgemon

2013-08-09 @ 13:02:39
Postat av: cenny

spelar väll ingen roll om du inte har fått använda smick på 8 veckor, du är ju den du är ändå, ja tycker du räcker till utan smink,

Svar: Tack så mycket! Ja nu efter 8 veckor har jag vant mig vid att gå utan det. Men det har vart en stor förändring! Innan dessa veckor var det få stunder jag inte hade smink på mig. Tack för din omtanke, jag försöker att intala mig att jag räcker till utan.
fanny älgemon

2013-08-09 @ 13:17:05
Postat av: Anna

Du är så stark! Var stolt över dig själv. Kram på dig <3

Svar: Jag försöker! Det är jag. Kramar på dig med <3
fanny älgemon

2013-08-09 @ 14:39:51
URL: http://annahelenas.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
slide show
RSS 2.0